نکات ریاضی ششم
فصل اول
كسر متعارفي
درس 1 كسر و عدد مخلوط
هدف : درك بهتر از مفهوم كسر و عدد مخلوط
فعاليت پيشنهادي صفحه 2 :
با استفاده از كاغذهاي مستطيل شكل از دانش آموزان مي خواهيم كه آنها را به دو قسمت ،
سه قسمت و ... تقسيم بندي كنند. به صورت گروهي بعد از آن كاغذهاي دايره شكل را به
قسمت هاي مختلف تقسيم نمايند.
بعد از آن فعاليت كتاب را انجام مي دهند. سپس با انجام كار در كلاس توانايي بيشتري پيدا
مي كنند.
اگر گروهي با تا زدن اين كار را انجام داد بيايند و براي بقيه توضيح دهند.
فعاليت پيشنهادي صفحه 3 :
نمايش عدد مخلوط
با استفاده از اشيا و ميوه هاي مختلف به طور قرار دادي هر بار واحد را تغيير مي دهيم و
از شاگردان مي خواهيم كه عدد مربوط به اشيا و يا اشكال را بيان كنند.
به طول مثال : يك بار نصب سيب را واحد قرار مي دهيم و از شاگردان مي خواهيم كه
بگويند يك سيب چند واحد است.
فعاليت پيشنهادي صفحه 4 :
يك نوار سفيد با عرض 2 سانتي متر را با يك نوار چسب 5 سانتي متري روي نیمکت
بچسبانيم بعد با وايت بورد قسمت بندي كنند و كسرها را نشان دهند و بعد اعداد
مخلوط را نشان دهند تا بر روي محور تسلط پيدا كنند. خود دانش آموز بايد تقسيم بندي
كند تا بعداً با مشكلات كمتري مواجه شوند.( به صورت فردي و گروهي)
فعاليت پيشنهادي صفحه 6 :
مقايسه و ساده كردن كسرها
قبل از وارد شدن به مبحث درس بهتر است كه تمام اشكال را روي يك برگه A4 به صورت
رنگي نمايش داد تا براي پيدا كردن كسرهاي مساوي كار راحت تر انجام شود و علاوه بر اين
كسرهاي مساوي را به صورت بهتري متوجه مي شوند.
فعاليت پيشنهادي صفحه 12 :
جمع و تفريق
استفاده از نوار كاغذي چسبانده شده روي نيمكت و استفاده از آن براي نمايش جمع و
تفريقهاي ساده و بعد از آن نمايش عدد مخلوط (بهتر است ابتدا كسرهايي با مخرجهاي
مساوي انجام شود و بعد با كسرهايي كه مضرب هم هستند مثل 2 و4 و بعد نمايش
عدد مخلوط را به صورتي كه هم مخرج نيستندنمایش دهند .)
فعاليت پيشنهادي صفحه 16 :
ابتدا براي تفهيم بهتر بايد روي كاغذ فراگيران تمرينهايي را با اعداد صحيح انجام دهند و
بعد از چند تمرين كه انجام شد بهتر است كه وارد تمرين كتاب شوند تا مفهوم را بهتردرك کنند
باز براي تفهيم بيشتر مي توان بعد از تمرين عدد صحيح با اعداد كسر نيز اين تمرين را
انجام داد. و سپس از اعداد مخلوط استفاده كرد
فصل دوم
عددهاي اعشاري
هدف كلي : آشنايي بيشتر با مفهوم عدد اعشاري
هدف جزئي :
1- نمايش عدد اعشاري بر روي محور
2- جمع و تفريق و ضرب و تقسيم اعداد اعشاري
3- تقويت مهارت استدلال عددي و مهارت گفتاري
4- تقويت مهارت گسترده نويسي
فعاليت پيشنهادي صفحه 22 :
با استفاده از نوار كاغذي كه بر روي نيمكت چسبانده اند از شاگردان خواسته
كه آن را واحد بندي كرده و هر واحد را به 10 قسمت مساوي تقسيم كنند .
سپس بعضي از اشياي اطراف خود مانند خودكار ، كتاب و ... را به روي
محور گذاشته و اندازه ي آن را با كسر و عدد مخلوط و عدد اعشاري بيان كنند.
نظرات شما عزیزان: