بررسی راه های پرورش تفکر در کودکان دبستانی
معلمین باید اصول زیر را در کلاس درس مورد توجه قرار دهند :
1-گسترش آزادی روا نی در کلاس
2-توسعه ی ارتبا طات عاطفی و عقلانی
3-ایجاد جو همدلی و درک دیگران
4-توجه به استقلال و فردیت دانش آموزان و عدم تأیید افراطی بر هنجار گروه
5-احترام به عقاید شاگردان و کمک به تجدید سازمان عقاید شاگردان
6-احترام به سوالات شاگردان و هدایت سوالات بی ربط به سوی مسئله اصلی تکنیک های پرورش تفکر خلاق و انتقادی
معلمین با استفاده از اقدامات زیر می توانند تفکر خلاق و انتقادی را پرورش دهند:
1- مواد و مطالب آموزشی متنوعی را برای تکمیل کتب درسی معمول، تهیه و تدوین کنید.
2- بحث ها و مناظره های کلیدی و مرتبط با زندگی دانش آموزان را در زمینه موضوعات بحث برانگیز اجرا کنید.
3- دانش آموزان را به صورت دوتایی سازمان دهی کنید و از آن ها بخواهید با گروه های دیگری از دیگری از دانش آموزان در مورد یک مسئله بحث و مناظره کنند. جو و وفضای کلاس را طوری ترتیب دهید که باعث کنش متقابل شود. ترتیب نشستن شاگردان را تغییر دهید از روش های تقسیم کلاس برزگ به گروه های کوچک برای بحث استفاده کنید.
4- از دانش آموزان بخواهید تا حوادث و رویدادهای مهم زندگی شخصیت های متفکر و خلاق را در کلاس درس به نمایش بگذارند.(ترجیح با حوادثی است که در آن قهرمانان نقش های مخالفی را بازی می کنند.)از دانش آموزان بخواهید تا در جلسات و گردهمائیهای اجتماعی درجامعه محلی خودشرکت کرده و برنامه های میزگرد تلویزیونی را تماشا کرده و نقطه نظرهای مختلف را مورد بحث قرار دهند.
5- از دانش آموزان بخواهید تا در مورد یک مسئله اجتماعی ، انتقادها و نظرهای خود را برای سردبیر یک مجله یا روزنامه نوشته و در کلاس بخوانند.
6- از تکالیف نوشتاری اثربخش در جریان آموزش استفاده کنید.
تکالیف نوشتاری اثربخش معمولاً دارای ویژگی های زیر هستند: -
دارای ضوابط و معیارهای مشخصی هستند. -
رشد تدریجی مهارت های متفکر را به دنبال دارند. -
بر مسائل و موضوعات واقعی تأکید می کنند. -
آموزش روشن و غیر مبهمی را ارائه می کنن
نظرات شما عزیزان: