درس اول:
زنگ علوم / مسائل زندگی روزانه و حل آنها
مقدمه مهم
دانشمندان همواره در جست و جوي مطالب علمی جدید هستند و ما شاهد این هستیم که هر روز مطلب تازه اي
در گوشه اي از جهان کشف می شود و به ثبت می رسد . کسانی که در باره مسائل علوم تجربی کار می کنند از
یک روش متداول براي کار و تحقیق خود پیروي می کنند که به آن روش علمی می گویند . یعنی در واقع براي
اینکه به پرسش هایی که در حوزه علم و دانش برایشان پیش می آید پاسخ صحیح بدهند باید این مراحل را
بگذرانند وگرنه تحقیق آنها ارزشی ندارد . در زیر مراحل تحقیق روش علمی ذکر شده است . از شما عزیزان و
دانشمندان کوچک ولی با روحیه ي بزرگ خواهشمندیم که این مطالب را با دقت بخوانند و یاد بگیرند .
روش علمی، روشی است منطقی، که معمولاً محققان براي حل مسائل و یافتن پاسخ براي پرسش هاي خود، از آن
استفاده می کنند. این روش از چند مرحله، که مانند پله هاي نردبان پشت سر هم می باشند، تشکیل شده است.
مراحل روش علمی
مراحل زیر چگونگی حل مسئله به روش علمی می باشد که دانشمندان آن را ضروري دانسته و انجام می دهند .
1 ) مشاهده : یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتاد حس کنیم .
2 ) جمع آوري اطلاعات : یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس در یافت کردیم ، یادداشت کنیم .
3 ) پیشنهاد یا راه حل ( فرضیه سازي ) : در این مرحله به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخ
هاي احتمالی می دهیم .
4 ) آزمایش فرضیه ها : با انجام آزمایش ، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود .
5 ) تکرار آزمایش : بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند . پس باید چندین بار آزمایش کنیم تا
مطمئن شویم .
6 ) وقتی فرضیه ما با انجام چند آزمایش ثابت شد و به نتیجه رسید ، فرضیه ما تبدیل به نظریه علمی می شود .
الف ) گزینه درست را با علامت ضربدر مشخص کنید .
1 ) وقتی به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخ هاي احتمالی می دهیم در واقع ......... داده ایم .
□ د ) آزمایش □ ج ) نتیجه گیري □ ب ) فرضیه □ الف ) نظریه
2 ) اولین مرحله که دانشمندان در روش علمی انجام می دهند چیست ؟
□ د ) نتیجه گیري □ ج ) جمع آوري اطلاعات □ ب) ارائه فرضیه □ الف ) مشاهده
3 ) چه کسانی می توانند از روش علمی استفاده کنند ؟
□ د ) همه محققان □ ج ) استادان □ ب ) مهندسان □ الف ) پزشکان
4 ) به بررسی دقیق با استفاده از تمام حواس در روش علمی چه می گویند ؟
□ د ) مشاهده □ ج ) ارائه فرضیه □ ب ) نتیجه گیري □ الف ) آزمایش
5 ) آخرین مرحله که دانشمندان در روش علمی انجام می دهند چیست ؟
□ د ) جمع آوري اطلاعات □ ج ) نتیجه گیري □ ب ) آزمایش □ الف ) فرضیه
6 ) به چه علت گاهی انسان به جاي استفاده از علم و دانش و تحقیق و بررسی به خرافات، جادوگري و حدس و
گمان روي می آورد؟
□ د) مفیدبودن این روش □ ج ) فقر □ ب ) اجبار □ الف ) کمبود دانش
................................................................................................................................................................................................................
6 5 4 3 2 1
ب الف د د ج الف
................................................................................................................................................................................................................
ب ) در جاهاي خالی کلمه هاي مناسب قرار دهید .
1 ) علی براي خودش و خواهرش مقداري شکر را در دو لیوان چاي ریخت چاي لیوان علی ولرم بود و لیوان خواهرش
داغ بود . او مشاهده کرد که شکر در لیوان خواهرش سریعتر حل شد او گفت شاید شکر در مایعات داغ زودتر حل
شود . این گفته او یک ................. است .
2 ) محمد کمی در درس هایش ضعیف شده بود و فکر کرد شاید علت آن از روش مطالعه باشد پس براي اینکه به
جواب خودش برسد در زمینه روشهاي مطالعه به بررسی پرداخت ( کتابخانه ، پرسش از معلمان ، اینترنت و ... ) و هر
کدام را یادداشت کرد . به نظر من محمد فعلا درانجام تحقیق خود در مرحله ............................... است .
٣
3 ) وقتی به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخ هاي احتمالی می دهیم در واقع ...................... داده ایم
4 ) فرضیه ها باید منطقی و قابل ............................... باشند .
5 ) براي درستی یا نادرستی فرضیه ها باید ............................... انجام شود .
6 ) محققان در مرحله ي آخر روش علمی ............................... تحقیق خود را منتشر می کنند .
................................................................................................................................................................................................................
6 5 4 3 2 1
فرضیه جمع آوري فرضیه آزمایش تکرار آزمایش نتایج
................................................................................................................................................................................................................
نشان دهید . « غ» جمله نادرست را با « ص» ج ) جمله درست را با
1 ) بیشتر اتفاقات و حوادث علمی را می توانیم از قبل حدث بزنیم یا پیش بینی کنیم .
2 ) باید چندین بار آزمایش کنیم تا مطمئن شویم که فرضیه ما درست است یا خیر .
3 ) نتیجه گیري از یک مسئله علمی قبل از انجام آزمایش صورت می گیرید .
4 ) آزمایش ها براي درستی یا نادرستی فرضیه ها انجام می شود .
5 ) مشاهده یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتاد حس کنیم .
6 ) فرضیه ها بر اساس مشاهده و اطلاعات جمع آوري شده مطرح می شود .
7 ) به بیان نظر در باره نتیجه نهایی یک مسئله علمی ( که با آزمایش هاي مختلف به اثبات رسیده است ) فرضیه
سازي می گویند .
8 ) وقتی که چیزي را مشاهده می کنیم و سپس براي علت آن پاسخ یا پاسخ هاي احتمالی طرح می کنیم نظریه
پردازي کرده ایم .
................................................................................................................................................................................................................
8 7 6 5 4 3 2 1
غ ص غ ص ص ص نتیجه گیري فرضیه سازي
................................................................................................................................................................................................................
د ) به سوال هاي زیر پاسخ کوتاه دهید .
هر کدام از کارهاي دانش آموزان چه مرحله اي از روش حل مسئله (روش علمی حل مسئله ) را ثابت می کند
؟ در جلوي آن بنویسید .
1 ) دانش آموزان براي برپایی جشن مدرسه آماده می شوند و دقیق فضاي مدرسه و کلاس را تماشا می کنند .
2 ) آنها هر چه را که لازم دارند و هر چه را که می خواهند در کلاس قرار دهند یادداشت برداري می کنند .
۴
3 ) دانش آموزان براي آنکه بادکنک ها را به دیوار بچسبانند طوري که دیوار آسیب نبیند پیشنهاد دادند که بادکنک
ها را به موهایشان بمالند .
4 ) دانش آموزان چند تا از بادکنک ها را با مالش به موهایشان باردار کرده و به دیوار می چسبانند .
5 ) بعد از چسباندن چند بادکنک مشاهده می کنند که دو الی سه تا از بادکنک ها به دیوار نمی چسبد .
6 ) دانش آموزان علت را متوجه می شوند و بقیه بادکنک ها را نیز می چسبانند و می فهمند که با مالش بادکنک به
موي سر آنها خاصیت چسبندگی( بار الکتریکی ) پیدا می کنند .
.....................................................................................................................................................................................
6 5 4 3 2 1
مشاهده جمع آوري اطلاعات ارائه فرضیه آزمایش فرضیه تکرار آزمایش نتیجه گیري
.....................................................................................................................................................................................
ه ) به سوال هاي زیر پاسخ کامل دهید .
1 ) هر کدام از واژه ها را تعریف کنید
علم : علم در لغت به معنی یقین, معرفت و دانش است . دانش و آگاهی در مورد پدیده هاي جهان اطراف ما
عالم یا دانشمند : دانشمند به کسی می گویند که همواره در راه تلاش و جستجو براي اثبات یا فهمیدن مسایل علمی
مطالعه و تحقیق می کند .
2 ) مراحل روش علمی را بنویسید .
مشاهده ، جمع آوري اطلاعات ، ارائه فرضیه ، آزمایش فرضیه ، تکرار آزمایش ، نتیجه گیري
3 ) مشاهده در روش علمی یعنی چه ؟
یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتاد حس کنیم .
4 ) بعد از مشاهده در روش علمی چکار باید کرد ؟
جمع آوري اطلاعات : یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس در یافت کردیم ، یادداشت کنیم .
5 ) چه زمانی یک محقق یا دانمشند فرضیه می دهد ؟
در این مرحله به مسئله و سوالی که براي محقق یا دانشمند پیش آمده پاسخ و یا پاسخ هاي احتمالی می دهد .
6 ) چرا بعد از فرضیه سازي باید آزمایش انجام دهیم و آزمایش را چند بار تکرار کنیم ؟
با انجام آزمایش ، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود . بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند . پس
باید چندین بار آزمایش کنیم تا مطمئن شویم .
7 ) چه زمانی دانشمند یا محقق می تواند نتیجه گیري کند و نظریه بدهد ؟
وقتی فرضیه محقق با انجام چند آزمایش ثابت شد و به نتیجه رسید ، فرضیه تبدیل به نظریه علمی می شود .
۵
درس دوم سرگذشت دفتر من
الف ) گزینه درست را با علامت ضربدر مشخص کنید .
1 ) از کدام قسمت درخت نمی توان کاغذ تهیه کرد؟
□ د ) تنه درختان تنومند □ ج ) برگ هاي پهن □ ب ) شاخه هاي چوبی □ الف ) ساقه هاي محکم
2 ) آب اکسیژنه یک ماده ................. است .
□ د ) خوردنی □ ج ) سمی □ ب ) بو بر □ الف ) رنگ بر
3 ) به کمک آن می توان حجم زیادي از اطلاعات را روي آن ذخیره کرد .
□ د ) کتاب □ ج ) فلش □ ب ) کاغذ □ الف ) چوب
4 ) کدام ماده پس از مصرف و تبدیل شدن به زباله ، سالیان خیلی زیادي در طبیعت می ماند و دیر تجزیه می شود .
□ د ) کتاب □ ج ) آهن □ ب ) ظروف پلاستیک □ الف ) چوب
5 ) کدام مواد زیر خاصیت رنگبري دارند ؟
□ د ) کلر - وایتکس □ ج ) الکل - جوهرنمک □ ب ) الکل - بتادین □ الف ) نفتالین - ساولن
6 ) با افزودن چه مواد ي به خمیر کاغذ، می توان انواع مختلفی از کاغذها را تهیه کرد ؟
□ د ) اسیدي □ ج ) آب ژاول و کلر □ ب ) شیمیایی □ الف ) نشاسته و گچ
.....................................................................................................................................................................................
6 5 4 3 2 1
ج الف ج ب د ب
.....................................................................................................................................................................................
ب ) در جاهاي خالی کلمه هاي مناسب قرار دهید .
1 ) ماده ي اصلی و اولیه در تهیه کاغذ ............................... است.
2 ) یکی از راه هاي مناسب حفظ منابع طبیعی ............................... است.
3 ) آب اکسیژنه در برابر نور و ............................... واکنش شیمیایی نشان می دهد و تجزیه می شود .
4 ) عمل گرفتن کربن دي اکسید هوا توسط درختان و تولید اکسیژن با استفاده از نور خورشید را ..................... می نامند
۶
5 ) روشهایی که به کمک آن بتوان مواد مصرف شده را حفظ نمود و دوباره مورد استفاده قرار داد را ..................... می گویند
6 ) با افزودن مواد ............................... به خمیر کاغذ ، می توان انواع مختلفی از کاغذ را تهیه کرد .
.....................................................................................................................................................................................
6 5 4 3 2 1
چوب بازیافت حرارت فتوسنتز بازیافت شیمیایی
.....................................................................................................................................................................................
نشان دهید . « غ» جمله نادرست را با « ص» ج ) جمله درست را با
1) برخی از کاغذها طبیعی و برخی دیگر مصنوعی اند .
2) داروها جزو مواد مصنوعی هستند .
3) بریدن درخت و انتقال آن به کارخانه تغییري شیمیایی محسوب می شود .
4 ) در حال حاضر براي ذخیره حجم زیادي از اطلاعات از هارد و فلش استفاده می شود .
5 ) مسلمانان در سمرقند در حدود 700 سال پیش از میلاد مسیح به دانش ساخت کاغذ دست یافتند .
6 ) بیشتر موادي که در اطراف ما هستند و ما از آن ها اسنفاده می کنیم طبیعی هستند .
.....................................................................................................................................................................................
6 5 4 3 2 1
همه مصنوعی اند ص فیزیکی ص ص مصنوعی اند
.....................................................................................................................................................................................
د ) به سوال هاي زیر پاسخ کامل دهید .
1 ) سه مورد از روش هاي ثبت اطلاعات را در زمان هاي قدیم بنویسید؟
کنده کاري و نقاشی روي سنگ ها ، دیوار غارها ، چوب درختان
2 ) سه مورد از معایب و مزایاي استفاده از روش هاي ثبت اطلاعات را در زمان هاي قدیم بنویسید؟
مزایاي استفاده : الف ) جلوگیري از قطع درختان براي تولید کاغذ ب ) محیط زیست گیاهان و جانوران سالم باقی می
ماند و هوا پاکیزه می شود . ج ) به دلیل عدم تماس با مواد شیمیایی بیماري ها کمتر می شوند د ) موادي مثل چوب و
سنگ به سادگی یافت می شوند . ( در دسترس هستند )
معایب استفاده : الف ) به دلیل حجم و وزن زیاد تقریبا جابجایی آنها ممکن نیست . ب ) فضاي زیادي را اشغال می
کنند ج ) اطلاعات کمی را می توان روي آنها نوشت . د ) زمان زیادي براي نوشتن صرف می شود .
3 ) از کدام قسمت درخت می توان کاغذ تهیه کرد؟ ساقه و تنه ي محکم و شاخه هاي درختان تنومند
از کدام قسمت درخت نمی توان کاغذ تهیه کرد؟ شاخه هاي کوچک و برگ و ریشه درخت
٧
4 ) آیا کاغذهایی نظیر شانه تخم مرغ، کارتن ها و جعبه هاي دستمال کاغذي را می توان بازیافت کرد؟ چرا؟
خیر. چون قبلا بازیافت شده اند دیگر نمی توان آن ها را بازیافت کرد .
5 ) هر یک از مشاغل زیر چه استفاده از کاغذ می کنند؟
الف) خیاط : .............................................................. ب) بانک : ........................................................
ج) داروخانه : .......................................................... د ) عکاس : ......................................................
ه ) دانش آموز : ...................................................... و ) پزشک : ......................................................
خیاط براي طرح الگوي لباس بانک براي رسید بانکی ، اوراق بهادار و چاپ پول
داروخانه براي قراردادن دارو درون پاکت و جعبه عکاس براي چاپ عکس و فتوکپی
دانش آموز براي کتاب و دفتر پزشک براي نوشتن نسخه داروي بیماران
6 ) چه کاغذهایی را نمی توان بازیافت کرد ؟
کاغذهاي آغشته به مواد غذایی و مواد شیمیایی ، کاغذهاي کاربن دار ، کاغذهاي روغنی ، کاغذهاي با پوشش مومی
مثل لیوان کاغذي ، عکس و . . .
7 ) انواع کاغذ را نام ببرید ( چهار مورد )
1 ) کاغذ تحریر 2 ) کاغذ رنگی 3 ) کاغذ اسکناس 4 ) کاغذ کاهی 5 ) کاغذ مات و براق 6 ) کاغذ خودکپی 7 ) پشت
چسبدار 8 ) کاغذ انجیلی 9 ) کاغذ کادو
8 ) کاربردهاي کاغذ را نام ببرید ( چهار مورد )
از کاربردهاي کاغذ می توان به موارد زیر اشاره کرد . کتاب ، دفتر ، روزنامه ، چاپ عکس ، چاپ اسکناس ، تولید
نقشه ، تولید مقوا ، کاغذ دیواري ، اشتنباخ جهت طراحی ، کاغذ انجیلی براي کارهاي خیلی حساس و با ارزش
9 ) مراحل تولید کاغذ در کارخانه را به اختصار شرح دهید .
1 ) قطع درختان و کندن پوست آنها 2 ) خردکردن چوب ها و تبدیل آنها به چیپس 3 ) مخلوط کردن خرده هاي
چوب ( چیپس ) با آب و تولید خمیر 4 ) اضافه کردن آب اکسیژنه و یا محلول هاي سفید کننده دیگر 5 ) عبور از
غلتک ها براي گرفتن آب کاغذ و نازك و صاف کردن آن 6 ) برش کاغذ به اندازه هاي مورد نیاز بازار
10 ) کدام مرحله ساخت کاغذ شیمیایی است ؟ چرا
مرحله خمیر کردن چون در این مرحله موادي درون چوب از آن جدا می شود و با افزودن آب اکسیژنه و یا کلر رنگ
خمیر سفید می شود و تمام این مراحل شیمیایی است .
٨
11 ) بازیافت چیست ؟ سه مورد از فواید بازیافت را بنویسید .
بازیافت یعنی بکار بردن روشهایی که به کمک آن می توان مواد مصرف شده را حفظ نمود و دوباره مورد استفاده قرار داد
. مزایا : 1 ) صرفه جویی در مصرف مواد طبیعی و خام . 2 ) کم شدن هزینه ها : پول کمتري خرج می شود براي تولید
کالاي جدید . 3 ) حفظ محیط زیست : پسماندها از طبیعت جمع می شوند و مورد استفاده ي مجدد قرار می گیرند .
12 ) چه کارهایی را براي بازیافت کاغذ در خانه و مدرسه پیشنهاد می کنید؟
( 1 ) در مواقع ضروري از کاغذ استفاده کنیم . 2 ) در موقع نوشتن دقت کنیم که برگه هاي کاغذ از بین نروند . 3
برگه هاي باطله را جداگانه در کسیه زباله بگذاریم و براي بازیافت تحویل مامورین شهرداري دهیم .
13 ) مراحل بازیافت کاغذ را بنویسید . 1 ) مردم کاغذها را درون ظرف هاي مخصوص قرار داده و تحویل مراکز
بازیافت دهند . 2 ) خردکردن این کاغذها در کارخانه 3 ) مخلوط کردن آب با این مواد و تولید خمیر و استفاده از
محلول ها و مواد شیمیایی 4 ) عبور از غلتک ها ي آهنی 5 ) برش و بسته بندي کاغذها
14 ) چگونه می شود با کاغذهاي باطله مقوا درست کرد . در دو سطر شرح دهید .
کاغذهاي باطله را خرد می کنیم و داخل یک ظرف با آب مخلوط می کنیم تا به شکل خمیر درآید . با یک وسیله ي
چوبی یا فلزي شبیه وردنه آن را مسطّح می کنیم . در مرحله آخر جلوي نور خورشید می گذاریم تا خشک شود .
15 ) مواد طبیعی و مصنوعی را با ذکر دو مثال توضیح دهید؟
به موادي که به صورت خداداي در طبیعت وجود دارند و انسان هیچ نقشی در تولید آن نداشته است را مواد طبیعی
می نامند . سنگ، پوست، چرم و چوب موادي هستند که در طبیعت یافت می شوند .
بیش تر مواد و وسایلی که امروزه ما از آن ها استفاده می کنیم، به طور طبیعی یافت نمی شوند، بلکه آن ها را از مواد
طبیعی می سازند. این مواد، مواد مصنوعی نامیده می شوند و ساخته دست بشر هستند . کیف و کفش ، کاغذ ، لباس ،
لوازم خانگی ، دوچرخه و اتومبیل و . . .
16 ) مصرف کاغذ در سراسر دنیا افزایش یافته است. به طوري که هرسال باید میلیون ها تن کاغذ تولید شود.
آیا به نظر شما تولید این مقدار کاغذ به روش هاي سنتی و دستی امکان پذیر است؟
خیر . اولا با توجه به پیشرفت علم بایستی کمتر از کاغذ استفاده کرد . ثانیا هر کشوري براي پیشرفت در علم و صرفه
جویی در امر تولید و سرمایه باید براي تولید محصولات خود از جدیدترین روش ها و دستگاهها استفاده کند . ثالثا با
توجه به افزایش جمعیت روش هاي سنتی دیگر جوابگوي تقاضاي مردم نیست و باید از روش هاي جدید براي تولید
کاغذ استفاده شود که در مدت زمان کم تولید کاغذ بیشتري انجام شود .
٩
17 ) چرا ورود فاضلاب کارخانه به رودخانه ها، مزارع و ... به آن ها آسیب می رساند؟
سبب آلودگی آب ، خاك و هوا می شود و در نهایت باعث نابودي تمام جانداران می شود .
18 ) براي جلوگیري یا کاهش اثرات قطع بی رویه ي درختان و تخریب جنگلها در زندگی جانداران چه راه
هایی را پیشنهاد می کنید؟
1 ) جلوگیري از چراي بی رویه دام ها 2 ) جلوگیري از ساخت و ساز د ر اطراف جنگل ها 3 ) نظارت شدید سازمان
حفاظت محیط زیست از جنگل هاي کشور 4 ) دستگیري و جریمه سنگین براي کسانی که دزدانه درختان جنگل را
قطع می کنند . 5 ) دولت براي تولید کاغذ درختان را قطع نکند و ماده دیگري را جایگزین چوب براي تولید کاغذ
بکند 6 ) فرهنگ درختکاري بین مردم توسعه پیدا کند 6 ) وزارت کشاورزي هرساله اقدام به کاشت نهال کند .
19 ) سه ماده اي که در صنعت رنگبري از آن ها استفاده می شود را نام ببرید .
آب اکسیژنه ، آب ژاول ( وایتکس ) ، کُلر
20 ) مصرف منابع طبیعی مثل قطع بیش از حد درختان جنگل، چه آسیبی به چرخه محیط زندگی خواهد زد؟
1 ) درختان کربن دي اکسید هوا را می گیرند و اکسیژن تولید می کنند که اگر درختان نابود شوند هوا آلوده می شود
2 ) بعضی از درختان غذا و پناهگاه موجودات هستند که اگر نباشند باعث نابودي جانداران می شود . 3 ) درختان در
بعضی نواحی جلوي سیل و طوفان و بسیاري از اتفاقات را می گیرند .
21 ) چرا هنگام استفاده از وایتکس و جوهرنمک و مواد مشابه این ها باید درفضاي باز باشیم و ماسک بزنیم ؟
چون این مواد سمی هستند و حتی استنشاق این مواد باعث صدمه به دستگاه تنفسی بدن می شود .
22 ) تولید بیش از حد مواد مصنوعی چه تاثیري روي زندگی جانداران و محیط زیست می گذارد ؟
مواد مصنوعی از مواد طبیعی ساخته می شوند و اگر زیاد تولید شوند اولین تاثیر آن این است که ذخایر منابع طبیعی
تمام می شود و دوم اینکه باعث بروز بیماري هاي مختلف در جانداران و بخصوص در انسان می شود و سوم اینکه پس
از مصرف و رها کردن پسماند این مواد در طبیعت باعث آلودگی محیط زیست می شود .
23 ) براي حفظ منابع طبیعی زیر چه پیشنهادهایی دارید ؟
درختان و گیاهان ، هوا ، منابع سوختی ( نفت و گاز و . . . ) ، منابع معدنی ( طلا ، آلومینیم ، آهن و . . . ) ، آب
................................................................................................................................................................
الف ) درختان و گیاهان : از قطع بی مورد درختان جلوگبري شود ، فرهنگ استفاده از منابع طبیعی و تفریح در طبیعت به
مردم آموزش داده شود ، وزارت کشاورزي براي کشاورزانی که به کاشت نهال همت می گمارند هزینه اي در نظر بگیرد و به آنها
کمک کند ، و مردمی که درخت و نهال می کارند مورد تشویق قرار گیرند . کسانی که دزدانه درختان جنگل را قطع می کنند
دستگیر و جریمه شوند . برنامه درختکاري فقط اختصاص به روزیا هفته ي درختکاري نباشد بلکه هر موقع که شرایط فراهم
بود این کار انجام شود .
١٠
................................................................................................................................................................
ب ) هوا : از سوخت هاي فسیلی کمتر استفاده شود ، دولت کارخانه ها را به بیرون از شهرها ببرد ، از وسایل نقلیه عمومی
براي رفت و آمد استفاده شود ، اتومبیل ها هر ساله به مراکز معاینه و نقص فنی مراجعه کنند ، در شهرهاي شلوغ طرح ترافیک
زوج و فرد اجرا شود . دولت و مردم براي پاکیزه شدن هوا اقدام به کاشت درخت و نهال کنند . کسانی که به هر دلیل و به هر
شکل باعث آلودگی هوا و محیط زیست می شوند دستگیر و محاکمه شوند . دولت هموطنانی که نکات ایمنی را رعایت کرده و
هرساله با اراده خود به مراکز معاینه نقص فنی براي اتومبیل خودشان مراجعه می کنند تشویق کند .
................................................................................................................................................................
ج ) منابع سوختی ( نفت و گاز و . . . ) :
از سوخت هاي فسیلی کمتر استفاده شود ، براي گرم کردن منزل بخاري را کم کنیم و لباس بیشتري بپوشیم ، در ساختمان
سازي شهرداري ها نظارت کنند که تمام نکات ایمنی رعایت شود مخصوصا از نظر زلزله و عایق بودن در و پنجره در برابر ورود
و خروج هواي سرد و گرم ، دولت باید انرژي دیگري را جایگزین سوخت هاي فسیلی بکند چون در حال تمام شده هستند ، ما
نیز وظیفه داریم که زیادتر از نیاز مصرف نکنیم و به فکر آیندگان و فرزندانمان باشیم ، صاحبان وسایل نقلیه در مصرف بنزین و
گاز دقت کنند که اسراف نکنند
براي صرفه جویی در برق در ساعات اوج مصرف از وسایل پرمصرف استفاده نکنیم ، لامپ قسمت هایی از منزل و محل کار را
که رفت و آمد نداریم خاموش کنیم ، در خرید لوازم خانگی به آرم مصرف انرژي آن دقت کنیم که مدلی را بخریم که بهترین
بازده انرژي را داشته باشد . از لامپ هاي کم مصرف استفاده کنیم . از وسایل خانگی که انرژي زیادي مصرف می کند کمتر
استفاده کنیم مثل اتو ، سماور برقی ، پلوپز ، بخاري برقی و . . .
................................................................................................................................................................
د ) منابع معدنی ( طلا ، آلومینیم ، آهن و . . . ) : معادنی که از دل زمین استخراج می شوند بالاخره روزي تمام می شوند
بنابرین ما باید در مصرف کلیه ي وسایلی که از آنها استفاده می کنیم صرفه جویی کنیم . بیشتر لوازم خانگی ، بدنه اتومبیل ها
در و پنجره منازل و ستون هاي ساختمان ها و لوازم ادارت و لوازم و ابزار کار بسیاري از مشاغل از فلزاتی مثل آهن و آلومنیم ،
مس و . . . است . پس با توجه به رشد جمعیت و نیاز بیشتر انسان ها به این مواد باید صرفه جویی کنیم که مواد خام این منابع
تمام نشوند .
................................................................................................................................................................
ه ) آب : آب یکی از نعمت هاي بزرگ خداوند است . بدون آب هیچ جانداري نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد . پس ما در
این زمینه وظیفه داریم که آب را درست مصرف کنیم و بیهوده آن را هدر ندهیم هنگام پخت و پز و هنگام نظافت منزل و
محیط کار و هنگام استحمام آب را هدر ندهیم ، هنگام استفاده از آب در طبیعت آن را آلوده نکنیم ، دولت وظیفه دارد که بر
دفع زباله هاي صنعتی کارخانه ها و حتی دفع زباله ها و فاضلاب منازل هم نظارت کند و هم در نابودي این زباله ها و فاضلاب
ها به شیوه علمی و بهداشتی اقدامات خود را انجام دهد اگر این کار درست انجام نشود باعث آلوده شدن آب ها و محیط زندگی
می شود . در دریا نیز دولت مراقب باشد که نفت کش ها و کشتی ها آب را آلوده نکنند .
١١
24 ) جدول زیر موادي را نشان می دهد که در تهیه ي کاغذ به کار می روند . علت استفاده این مواد را در
تولید کاغذ در ستون دوم بنویسید .
ماده ي به کار رفته در تولید کاغذ علت استفاده
پلاستیک تهیه ي کاغذهاي مقاوم - چاپ اُفست
رنگ تهیه ي کاغذهاي رنگی
نشاسته براي استحکام بیشتر کاغذ
کلر براي سفید کردن کاغذ
گچ شفافیت در کاغذ
آب اکسیژنه براي سفید کردن کاغذ
سوال هاي مربوط به آزمایشات علوم
1 ) در یک بشر یا 100 میلی لیتر آب می ریزیم . 5 یا 6 دانه بلور پتاسیم پرمنگنات و یک قاشق چاي خوري سرکه
به مواد داخل بشر اضافه می کنیم . 6 یا 8 میلی لیتر آب اکسیژنه را به آرامی داخل بشر می ریزیم .
الف ) از این آزمایش چه نتیجه اي گرفته می شود ؟ ( در دو سطر توضیح دهید )
پتاسیم پرمنگنات رنگ بنفش دارد که در اثر تماس با ماده رنگ بر ( آب اکسیژنه ) در محیط اسیدي رنگ آن صورتی می شود .
ب ) این آزمایش ، تغییر فیزیکی است یا شیمیایی ؟ چرا ؟
شیمیایی چون به یک ماده دیگر تبدیل شده است .
2 ) در یک بشر مقداري کاعذ رنگی خرد شده را با 50 میلی لیتر آب مخلوط می کنیم . 10 میلی لیتر آب اکسیژنه
داخل بشر اضافه می کنیم . از این آزمایش چه نتیجه اي گرفته می شود ؟( در دو سطر توضیح دهید )
بعد از مدتی رنگ کاغذهاي از بین می رود و سفید می شوند . نتیجه این که آب اکسیژنه یک ماده ي رنگ بر است .
پایان درس دوم
براي مطالعه
کاغذي بسیار نازك که معمولا براي چاپ کتاب هاي قطور و ارزشمند :Bible Paper کاغذ انجیلی
استفاده می شود. این نوع کاغد به دلیل استفاده در چاپ انجیل به کاغذ انجیلی و همچنین کاغذ هندي
نیز معروف است. India Paper
١٢
نظرات شما عزیزان: