ریاضیات چگونه یک مفهوم ریاضی را تعریف میکند؟
تعریف مفاهیم در ریاضیات با تعریف مفاهیم در علوم دیگر متفاوت است. تعریف یک مفهوم در ریاضی، لیستی از ویژگیهای آن مفهوم را ارائه میدهد. یک مفهوم در ریاضی تنها وقتی مثالی از یک مفهوم ریاضی است که تمامی شرایط تعریف آن مفهوم و نه فقط بیشتر آنها، را داشته باشد. علاوه بر این، تعریف به گونهای بیان میشود که مفهوم تعریف شده به یک مفهوم "خوش تعریف" موجود متعلق باشد و قبل از همه اینها، استفاده درست از واژهها، نمادها و ویژگیها با دقت رعایت میشود.
آیا یک مفهوم ریاضی فقط یک تعریف دارد؟
البته که نه!
یک مفهوم، بسته به دانش شما درباره دیگر موجودات ریاضی، میتواند از راههای (به صورتهای) متفاوتی تعریف شود. زاسکین و لیکین در مطالعهای بیان کردند که تعاریفی که دانشآموزان از مفاهیم ارائه میدهند، بازتابنده دانش ریاضی آنها است. مثالهایی از تعاریف این تحقیق در ادامه آمده است. آیا به نظر شما همه این تعاریف درست هستند؟
مربع چیست؟
مربع یک چندضلعی است که چهار ضلع دارد.
مربع یک چهارضلعی است که همه اضلاع و همه زاویههایش با هم برابرند.
مربع یک چهارضلعی است که اضلاعش با هم برابرند و هر زاویهاش 90 درجه است.
مربع یک مستطیل با اضلاع برابر است.
مربع یک مستطیل است که قطرهایش بر هم عمودند.
مربع یک لوزی است که زوایایش با هم برابرند.
مربع یک لوزی است که قطرهایش با هم برابرند.
مربع یک متوازی الاضلاع است که اضلاع مجاور و زوایای مجاور آن با هم برابرند.
مربع یک متوازی الاضلاع است که قطرهایش با هم برابر و بر هم عمودند.
مربع یک چهارضلعی است که 4 محور تقارن دارد.
مربع یک چهارضلعی است که تحت دوران 90 درجه متقارن است.
مربع مکان هندسی همه نقاط یک صفحه است که مجموع فواصلشان از دو قطر به یک اندازه است.
+ نوشته شده توسط قاسم صباغی دیزجیکان در دوشنبه بیستم بهمن ۱۳۹۳ و ساعت 12:49 | نظر بدهید
کودکان وریاضیات
کارشناسان دانشگاه «دوک» واقع در کارولیناى شمالى، از توانایى ویژه کودکان در درک ریاضیات در سن بسیار پایین خبر دادند بر اساس گزارش منتشر شده در شماره اخیر نشریه «اقدامات آکادمى ملى علوم» آمریکا، این دانشمندان تأکید کردند : کودکان قادرند فراگیرى هاى اولیه ریاضیات را بسیار زودتر از راه رفتن یا سخن گفتن آغاز کنند بر پایه این گزارش، کودکان تا سن ۷ ماهگى از نوعى حس انتزاعى نسبت به اعداد برخوردار مى شوند که براساس آن توانایى مقایسه شمار اصوات شنیده شده یا شمار صورت هایى که مى بینند را به دست مى آورند کارشناسان بر این باورند که نتایج به دست آمده از تحقیقات پژوهشگران دانشگاه «دوک» مى تواند در توسعه روش هاى نوین و کارآمدى براى آموزش مهارت هاى پایه ریاضیات به کودکان بسیار جوان، مفید و مؤثر باشد یافته هاى اخیر تأییدى بر این ادعا است که اطفال داراى طیف وسیعى از توانایى های ذهنى و همچنین بسیار باهوش ترازآن چیزى هستند که به طور معمول مى اندیشیم*
نظرات شما عزیزان: