چه طور معلمی کارآمد در کلاس باشیم؟
معلم کارآمد و اثربخش فردی است که علاوه بردانستههای علمی، توانایی مدیریت کلاس درس خود را داشته باشد و با توجه به موقعیت و ویژگیهای دانشآموزان شیوه مدیریتی متناسب با آن را انتخاب میکند.
در بعضی از مواقع شرایط کلاس ایجاب میکند جوی دوستانه و صمیمی حاکم شود و در زمان دیگر اقتدار معلم و سختگیریهای او زمینه مناسب برای پر بار بودن کلاس خواهد بود.
معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در كلاس جوی آرام فراهم میکند در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر میدارد و رعايت نکات زیر ميتواند در كارآمدي او موثر باشد.
1. قبل از شروع كلاس هدف خود را از ارائه محتوی درس مشخص سازيم.
2. با یک برنامهریزی دقیق و داشتن طرح درس مناسب وارد کلاس شويم.
3. دانش آموزان را از هدف آموزشی خود آگاه سازيم.
4. از دانستههای دانشآموزان خود نسبت به محتوای آماده برای تدریس آگاه شده و متناسب با آن تدریس خود را شروع کنیم.
5. در هنگام ارائه مطالب از مباحث جذاب و علمی جهت تفهیم مفاهیم استفاده کنیم.
6. شیوه تدریس خود را متناسب با محتوای مورد نظر انتخاب کرده و از یک روش تکراری استفاده نکنيم.
7. در هنگام تدریس با صدای یکنواحت صحبت نکرده و با دانش آموزان تماس چشمی برقرار کنيم.
8. هنگام تدریس از دانش آموزان سوالاتی جهت کنترل و جلوگیری از حواس پرتی آنها بپرسيم.
9. به شرایط فیزیکی کلاس از نظر( نور، صدا، گرما، چینش صندلیها، ...) توجه كرده و محیطی مناسب و جذاب و درعین حال آرام فراهم کنيم.
10. رفتارهای مطلوب را در جمع تشویق كرده ولی بیش از اندازه به آن رفتار تاکید نکنيم. نوع تشویق را براساس نوع رفتار، سن، ...انتخاب کرده و آن را بلافاصله بعد از رفتار درست ارائه دهيم.
11. در برخورد با رفتارهای نامطلوب در ابتدا به دنبال علت بگرديم و سپس در تنهایی به دانشآموز تذکر دهيم و در صورت تکرار از تنبیههای متناسب با عمل او استفاده کنيم.
12. به تمام دانشآموزان بهطور یکسان توجه کنیم. آنها به اسم كوچك در سرکلاس صدا زده و با آنها ارتباط برقرار کنیم.
13. تکالیفی جهت تمرین مطالب، متناسب با محتوای ارائه شده و شکوفا کردن حس خلاقیت در آنها ارائه دهيم.
14. دانشآموزان را به فعالیتهای گروهی ترغیب کرده و یک روحیه رقابتی مثبت بین آنها به وجود آوريم.
15. به نظرات دانش آموزان و مشکلات آنها با دقت تمام و درکمال صبر گوش داده و بعد راهنماییهای لازم را انجام دهیم.
16. یک الگوی مناسب گفتاری، کرداری، برای دانشآموزان ايجاد كنيم.
17. به نقاط قوت و ضعف آنها آگاهی پيدا کرده و در جهت رسیدن به خود شکوفایی، آنها را یاری کنيم.
18. میزان یادگیری دانشآموزان را بر اساس محتوای ارائه شده در کلاس ارزیابی كنيم.
19. علاقه خود را به دانشآموزان نشان داده و از آنها حمایت كنيم.
20. شرایط را بحث و گفتگو فراهم آورده و از بیراهه كشيده شدن بحث جلوگيري كنيم.
نظرات شما عزیزان: