دوره ابتدايي
بازی و حرکت نیازهای اساسی کودکان هستند که این نیازها باعت سلامتی و نشاط میشود. همچنین باعت تقویت روانی و احساسی و اجتماعی آنان میشود. کودکان در هنگام بازی و حرکت تجاربی را از خودشان کسب می کنند. آنها حرکتهای ورزشی را یاد میگیرند و قدرت شخصی خود را تخمین می زنند و تواناییای خود را محک می زنند و این تشخیص را تجربه می کنند که تا چه مرزی می توانند پیش بروند. به اتفاق کودکان دیگر همکاری با یکدیگر و ارتباط با هم را یاد می گیرند.
هدف درس تربيت بدني
درس تربیت بدنی علاقه کودکان را به ورزش تقویت میکند. دانش آموزان با یکدیگر کار کردن را تجربه میکنند.در درس تربیت بدنی در مدرسه و خارج از مدرسه وقت آزاد و اوقات فراغت آنها به خوبی و به طور سازنده پر میشود.این درس به دانش آموزان ابتدائی کمک میکند که تجارب مختلف را به دست بیاورند.
دانش آموزان ابتدایی در درس تربیت بدنی حرکات، مهارتها، دانستنی ها و تجاربی را باید یاد بگیرند تا بتوانند به اهداف زیر برسند:
اهداف عمومي درس تربيت بدني مقطع ابتدايي:
• ايجاد علاقه دايمي به حركت و بازي و افزايش اين علاقه.
• آموزش تواناييهاي مربوط به شكلدهي به حركات، آگاهي از بدن، درك مكان و هم بازي.
• رشد مهارتهاي اساسي مانند عكسالعمل، جهتگيري مكاني، حركات موزون و حركات تعادلي.
• افزايش استقامت و قدرت و سرعت.
• رشد و توسعه مسئوليتهاي اجتماعي در بازي و تمرين با ديگران.
• ايجاد تصويري مثبت از خود و تخمين واقعي تواناييهاي خود در دانشآموزان.
• شكلدهي صحيح به فعاليتهاي ورزشي در تمرين بازي و مسابقه.
• يادگيري بكارگيري رفتارهاي بهداشتي و سلامت بخش.
• قادر ساختن دانشآموزان به شكلدهي فعال به فعاليت ورزشي در مدرسه و زندگي.
• ايجاد رفتار با ملاحظه در طبيعت، محيط زيست و هنگام انجام ورزش.
آموزش تربيت بدني در استان نورد راين وستفالن در سه حوزه صورت ميگيرد.
آموزش مهارتهاي حركتي و ورزشي
در اين بخش دانشآموزان فرصت دارند تا در ورزشهاي مختلف شركت كنند و خودشان را در كار عملي نشان دهند. دانشآموزان در اين درس ميآموزند كه از نظر توانايي جسماني يكسان نيستند و ميزان توانايي خودشان را متوجه شوند. دانشآموزان ياد ميگيرند كه هر انساني بايد برخورد متفاوتي بر حسب توانايياش داشته باشد. آنها ياد ميگيرند كه يكديگر را مراعات كنند.
آموزش اصول تئوري رشته ورزشي
دانشآموزان ياد ميگيرند كه به چه ورزشي علاقه دارند و توانايي انجام چه ورزشي را دارند، علاقهاش را بيابد و آن ورزش را انتخاب كنند. يكي از اهداف تربيت بدني در دوره ابتدايي اين است كه علاقمندي و توانايي هر دانشآموز به نوع ورزش خاص شناخته شود. به عبارت ديگر، دانشآموزان تشخيص دهند توانايي و استعداد فعاليت و تمرين در چه ورزشي را دارند و ورزش مورد علاقه خود را انتخاب كنند.
آموزش استقلال
در اين بخش دانشآموزان تلاش و رقابت را تمرين ميكنند و ياد ميگيرند كه چطور با رقيب به طور مثبت مبارزه كنند و اين مهارتها را درتمام مراحل زندگي نيز مورد استفاده قرار دهد. به عبارت ديگر در درس تربيت بدني «مبارزه و رقابت» را تجربه كنند و از نتايج اين تجربه در امور زندگي و در درسهاي ديگر استفاده نمايند. از اين نظر ورزش به عنوان «مبارزه سالم و سازنده» در نظر گرفته ميشود. دانشآموزان در مدرسه به شناسايي خودشان و تواناييهاي جسمي و ذهني خود ميپردازند و درس تربيت بدني اين فرصت را در اختيار آنان قرار ميدهد كه روش مبارزه (با مشكلات درسي و غير درسي) را ياد بگيرند.
نظرات شما عزیزان: