مدرس كشوري هنر دوره ابتدايي در اصفهان، گفت: معلم هنر بايد صبورانه با دانشآموزان كار كند.
اكرم سراجي در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه اصفهان، اظهار كرد: زنگ هنر فرصتي است تا معلم استعداد بچهها را كشف كند و با فرصتي كه به بچهها ميدهد، زمينه بروز خلاقيت آنها را فراهم كند.
وي با اشاره به اينكه معلم هنر بايد توانايي خلق آثار هنري را داشته باشد، اضافه كرد: در ساعات هنر از الگوهاي آماده نبايد استفاده كرد، بلكه كودك بايد چيزي را كه در ذهنش است، با الهام از طبيعت و چيزهايي كه هنگام بازديدهاي علمي ميبيند، به تصوير بكشد.
اين مدرس هنر با بيان اينكه هنر خوشنويسي در مقطع ابتدايي آموزش داده نميشود، بيان کرد: نقاشي، كاردستي، قصهگويي، نمايش، سفال و ارتباط با طبيعت از سرفصلهاي هنر در مقطع ابتدايي است و خوشنويسي هم در كتاب «بنويسيم» آموزش داده ميشود.
وي با اشاره به اينکه به دانشآموزان در ارتباط با طبيعت، نکات مربوط به لزوم حفظ محيط زيست آموزش داده ميشود، افزود: دانشآموزان با رفتن به طبيعت و استفاده از عناصر طبيعي مانند چوب، برگ درختان، سنگ و غيره را نقاشي ميكنند، كاردستي درست ميكنند و يا قصهاي براي آن مينويسند.
سراجي خاطرنشان کرد: در آثار هنري دانشآموزان كلاسهاي اول و دوم دبستان، عناصري مانند گل يا انسان کمتر است، ولي در كلاسهاي سوم، چهارم و پنجم، كودك به دليل شناخت بيشتر از محيط اطراف خود، تعداد بيشتري از عناصر و يا افراد را به تصوير ميکشد و به همين دليل، آموزش بايد با مقاطع درسي دانشآموزان متناسب باشد.
وي با بيان اينکه در کار گروهي، دانشآموزان براساس يك موضوع واحد كار ميكنند، ادامه داد: خلق اثر هنري با مشاركت يکديگر، باعث آموزش همكاري، برقراري ارتباط با ديگران و افزايش مسؤوليتپذيري در دانشآموزان ميشود.
اين مدرس هنر با بيان اينكه اجراي نمايش مي تواند کمرويي و خجالت دانشآموزان را برطرف كند، گفت: در نمايش، يك نفر از دانشآموزان مسؤول مشخص كردن وظايف افراد گروه ميشود و دانشآموزان با همكاري با يکديگر نقشهاي خود را ايفا ميكنند که اين کار در مقاطع بالاتر بسيار به آنها کمک خواهد کرد.
وي با اشاره به اينکه اين برنامههاي آموزشي و سرفصلها، جزء آييننامه وزارت آموزش و پرورش است، اضافه کرد: معلمي که خارج از اين برنامهها كار كند، خلاف قانون عمل کرده و اگر دبستاني هم بخواهد از نيروي آزاد استفاده كند، اين نيروهاي آزاد بايد در كلاسهاي دورههاي مربوطه كه آموزش و پرورش برگزار ميكند، شركت كنند.
سراجي در زمينه ارزيابي معلمان هنر، افزود: در مدارس فرمهايي وجود دارد كه دانشآموزان هر ماهه كاري را كه در ساعات هنر انجام دادهاند و احساسي را كه نسبت به آن داشتهاند، شرح ميدهند و ارزيابي معلمان هنر براساس اين فرمها انجام ميشود.
نظرات شما عزیزان: